Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ouva Tači aneb Skafocefalie očima a srdcem vyděšené matky

Kapitola první – PORODNICE ( výňatek )   Nestačili jsme se s ONdrou ještě ani poznat a očichat, když druhý den po porodu přišla paní doktorka Krausová a řekla mi, že má ONdra na hlavičce srostlý šípový šev. Nevěděla jsem, co je šípový šev a po zážitku z porodu jsem byla ještě napůl otupělá. Řekla, že to nejspíš nebude nic vážného, ale aby měla jistotu, raději ONdru pošle na rentgen a pak se uvidí. Další den přišel pan doktor Zapadlo a s úsměvem přes celou tvář mi řekl, že to opravdu není nic vážného a že je to naštěstí jediný šev, který se nemusí operativně odstraňovat. Velkou nejistotu ve mě však vyvolal další pan doktor, který si to přihasil k večeru a zase mi to všechno, co už jsem věděla, zopakoval. Proč mi to teda pořád opakují dokola, když se nic neděje, ptala jsem se. Vrazil mi do ruky papír se slovy, že je to žádanka na vyšetření a že jsme objednaní na 6. listopadu na antropologické oddělení v dětské nemocnici v Motole. Pro jistotu.

 Nechápala jsem vůbec nic. A moje obavy z nevědomosti ještě posílila jedna mladá medička, která vtrhla další den ráno do pokoje se slovy: „Tak kdepak máme to dítě s tou exotickou hlavou?“. No to je vrchol! Ale snažila jsem se být klidná. A pak jsem zase trochu znejistěla, když se přišli na prvorozeného vnoučka podívat moji rodiče, a tak zvědavě si ho prohlíželi. Neřekli sice nic, ale ty otazníky a obavy byly patrné i beze slov. Až po roce, kdy jsme měli všechno zdárně za sebou, a bolístky přebolely, mi taťka řekl, že se mu to zdálo divné, že má na hlavě takový divný hrbolek, ale nechtěl mě stresovat a znepokojovat. Však jsme si všichni užili svoje.

Kapitola druhá - ANTROPOLOGIE ( výňatek )

…a pak přišla středa 6. listopadu. Naše první návštěva na oddělení antropologii v Motole. Když jsme ve třetím patře oddělení našli, byla plná čekárna lidí. Snad to půjde rychle, říkala jsem si. Ale nešlo. Nemocnici jsme opouštěli chvilku před jednou se spícím ONdrou v náručí.

Naštěstí sestřička byla báječná a opravdu se nám věnovala s maximální pečlivostí. Nejdřív ONdru změřila do délky a zvážila, zapsala do karty všechny údaje o něm i o rodičích. Výška, váha, dědičné znaky, vrozené abnormality. Potom nás poslala na chodbu s tím, že máme čekat, až si nás zavolá paní docentka. A čas se vlekl. Paní docentka byla moc milá a říkala ONdrovi ONdřejíčku. Změřila mu krejčovským metrem obvod hlavy, ale taky její výšku. Potom mu jezdila po celé hlavě takovým zvláštním stříbrným měřákem, co měl na koncích malé kuličky a uprostřed stupnici (jedná se o tzv. kefalometr), šuplerou měřila různé rozměry, například od kořene nosu k bradě nebo vzdálenost očních důlků a spoustu dalších. Všechno si pečlivě zapisovala a každý zjištěný rozměr zvlášť hodnotila podle tabulek. A pak nás poslala nás na chodbu, ať si počkáme, než to zpracuje.

Trvalo to asi půl hodiny, během které jsem stihla ONdru i nakojit. Když paní docentka vyšla z pracovny, podala mi zprávu a vysvětlila mi, že jev, který u ONdry bohužel prokazuje, se nazývá skafocefalie. Operace je nutná, neboť by později mohlo dojít k  mozkové dysfunkci, protože velikost či spíše tvar mozkovny jsou díky srostlému švu omezeny. Kritéria k přijetí na operaci jsou přibližně 3 měsíce věku dítěte nebo pět až šest kilogramů váhy. A my jsme měli 7,14 kg, takže jsme měli jasno. Potom jsme šli na oddělení neurochirurgie, pan doktor Hoza se jen podíval na ONdrovu hlavu, do papírů od paní docentky a rovnou stanovil termínu operace na 15. ledna 2003. A šli jsme domů.

Autor: Renáta Šťastná | středa 15.1.2014 6:00 | karma článku: 8,82 | přečteno: 678x
  • Další články autora

Renáta Šťastná

Jak na Nový rok …

Měl to být slavnostní Novoroční oběd, skýtající naději, že se nám letos povede lépe (i přesto, že v předešlých letech to teda moc nezabralo, ale co kdyby...) a penízky se nás budou držet a úspěšně množit. Prostě čočka. Moje sestra také dnes vaří čočku. Kdejaká hospodyňka dnes vaří čočku. Muž se na mě podíval, mávl rukou a pravil, že se na ní nedá nic zkazit. Vím, ne? Dělám ji každý rok.

4.1.2015 v 9:25 | Karma: 6,17 | Přečteno: 263x | Diskuse| Ostatní

Renáta Šťastná

Večery u nás

Večer co večer ONdra ožívá v momentě, kdy zastavím vodu, pomůžu mu z vany a chci ho utřít. Osuška mi často slouží spíš ke zkrocení malého sviště než k utření mokrého těla. Namazat se mi ho daří víceméně v běhu a pokaždé mě to stojí spoustu úsilí. Ve chvíli, kdy zavírám dveře jeho pokoje a beru do ruky pohádkovou knížku, mi s tragickým výrazem v obličeji oznámí, že má hlad. Každý rodič to zná. A já, protože patřím mezi ty měkčí a poddajnější, mu dovolím dojíst večeři, kterou nechal vystydnout na stole. Chvíli smlouvá, že chce něco jiného, ale nakonec velmi rád sáhne po zbytku toho, co dostal na svůj miniaturní talířek. Dneska to byl toust.

20.3.2014 v 6:00 | Karma: 6,33 | Přečteno: 311x | Diskuse| Ostatní

Renáta Šťastná

Na hradě Okoři…

Pohled na osvětlenou Okoř v listopadu večer je více než mystický. Projížděla jsem tudy před časem a nenápadně osvětlená zřícenina mě lákala k pohledu více než letmému. Ve vteřině se mi rozběhl v hlavě film. Fantazie běžela na plné obrátky a představy se rodily jedna za druhou. Okamžitě jsem si vybavila pocit, kdy jsem jako školačka četla duchařské příběhy a pak se třásla strachy pod peřinou, jakmile jsem zhasla lampičku.

12.3.2014 v 6:00 | Karma: 6,59 | Přečteno: 422x | Diskuse| Ostatní

Renáta Šťastná

Láska kvete v každém

Stály na stanici a čekaly na autobus. Smály se vesele a srdečně si něco vyprávěly. Podle letmých doteků a hlubokých pohledů se dalo soudit, že k sobě mají velmi blízko. Matka s dcerou ? Sestry ? Dobré přítelkyně ? Bylo cítit, jak se nechtějí rozloučit. Nervózně vyhlížely autobus a obě si jistě přály, ať ještě nespěchá. Přijel včas, přesně podle jízdního řádu. Šofér vystoupil a pomohl ostatním naložit zavazadla. Počkaly, až všichni nastoupí a užívaly si poslední vteřiny do odjezdu v objetí. Pak se dlouze políbily. Ruka přejela pěkně tvarovaný zadeček. Ruka té druhé odhrnula neposlušný pramínek vlasů, který si našel cestu přes oko.

11.3.2014 v 6:00 | Karma: 10,44 | Přečteno: 552x | Diskuse| Ostatní

Renáta Šťastná

Kniha,knížka, knížečka

Kniha. To je slovo...Od malička jsem k němu měla zvláštní úctu. A když jsem pak sama poznala, co se v takové knize všechno může skrývat, moje touha po poznávání narostla do obrovských rozměrů. Během života jsem už brala do ruky kdejakou knihu. Nejdřív to byly leporela, to když jsem byla mrňousek, který toho o životě ještě moc neví. Později přišly na řadu knihy složené z časopisů, které mi strýček knihař svázal abych toho s sebou mohla tahat víc a křivit si záda. Ale ještě před tím byla moje úplně první opravdová kniha, kterou jsem si sama přečetla – slabikář. Jak já ho milovala. Nedávno jsem si z nostalgie a stesku po letech dětských jeden výtisk zaopatřila pomocí zásilkové služby a už pyšně trůní v mojí, už tak přeplněné knihovně.

10.3.2014 v 8:00 | Karma: 6,64 | Přečteno: 141x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 87
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 595x
"Nikdy není tak zle, aby nemohlo bejt ještě hůř". A toho se držím.

Seznam rubrik